sobota, 7. februar 2009

Siva manipulacija

Imate se za izrazito razsodnega človeka, prepričani ste, da vas nihče ne bi mogel prepričati, da bi kupili stvari, ki jih ne potrebuje. Nato vstopite v supermarket, zagledate letak z velikim jezerom čokolade, na obali katerega leži parček in s slamico srka čokolado.... pod plakatom leži zavojček desetih kosov čokolade, pozor, s količinskim popustom =)! Zakaj ste takoj kupili deset tablic čokolade, ne znate več pojasniti. Hm?

S takšnimi in podobnimi vprašanji se ukvarjajo raziskovalci in tisti, ki se ukvarjajo s trženjem, seveda z namenom, da bi s t.i. nevromarketingom povečali dohodke. Velik pomen v teh raziskavah ima seveda magnetnoresonančna tomografija ( fMRT), ki nam lahko predstavi stopnjo aktivnosti možganskih sekcij med razmišljanjem.Postopek v osnovi meri spremembe kisika v krvi v možganih, saj je le ta seveda potreben za delovanje nevronov. In kaj je jedro zanimanja nevro raziskovalcev tega področja? Gre za t.i. nucleus accumbens, predel možganov vpleten v vrsto procesov, od motivacije do odvisnosti od alkohola in drog. Lokacija je prikazana na zgornji fotki. Skratka, ta del možganov se včasih, ko si kaj zaželi, vede kot razvajeno dete, in s proizvodnjo dopamina - nevrotransmiterja - vpliva na našo motivacijo in občutke sreče. Pa še nekaj praktičnih primerov.... =D
Kdor nakup opravi s kreditno kartico, je srečnejši, saj bo denar izgubil šele čez čas. Kratkoročni dobitki povzročijo več sreče, kot dobitki v bolj oddaljeni prihodosti. 10 evrov takoj ali pa 20 evrov čez dva tedna?Raziskave so pokazale, da se ljudje v večini primerov odločijo za prvo možnost. Naslednji primer. Bonnski raziskovalci so na ulici postavili dve stojnici. Na prvi so prodajali par nogavic za tri evre, na drugi pa zavojček s tremi pari nogavic po "znižani ceni" 15 evrov. Ljudje so večinoma kupovali predrag zavojček s tremi pari nogavic.Ko kupec vidi popust, torej izklopi razmišljanje in se prepusti čustvom. Pa še raziskava podjetja Life&Brain. Kdor v reklamni film vgradi čustven dražljaj, neposredno po njem pa tudi informacijo ( npr. eksplozijo čokoladne tablice in nato glas, ki pravi :" Eksplozivne tablice samo za vas" :P) zgreši cilj. Naši možgani lahko namreč informacije ponovno dojemajo šele 1.5 sekunde po čustvenem stresu. Torej najprej informacija in nato eksplozija! Skušam se spomniti kakšne reklame iz tv-ja... ampak mi nič ne pade na pamet, da bi lahko podkrepili ta zadnji primer.
Skratka, pa še naj kdo reče, da se vedno odloča racionalno. Čeprav je seveda vprašanje, kako definiramo racionalnost.Hm, no to je pa že filozofsko vprašanje, za katera pa je znano, da ima vsak prav ali pa nihče narobe...heh! =)


Ni komentarjev: